ביטול ברוב בסכו"ם

שאלה

לכבוד הרב

שלום רב,

יש לי שאלה סבוכה עם הרבה סעיפים, ואשתדל לציין את כל
הפרטים כיון שייתכן שפרט מסויים מאפשר להקל.
אציין שאנו ספרדים שנוהגים בד"כ לפי פסיקות הגר"ע יוסף, שלמשל
מקל בסיר בשרי שאינו בן יומו לאכול מה שבושל בו עם חלב,
ונודה לרב אם יוכל לומר לנו את המסקנה לפי שיטה זו.

א. בני הקטן לקח מספר כלי סכו"ם שנטרפו והושמו בצד, והחזיר
אותם למקום של הסכו"ם הכשר.
לא ידעתי להפריד את הכלים הטרפים מהכשרים -- האם הכלים
האלו בטלים ברוב, או שהיה עלי להגעיל
את כל הסכו"ם?

ב. לא רציתי להכנס לספק, והחלטתי להגעיל את כל הסכו"ם.
לקחתי סיר (בשרי, נקי, לא בן יומו, גדול),
מלאתי כשלישו במים רותחים כאשר הסיר ניצב על אש, ולקחתי את
הסכו"ם הבשרי, כל פעם קבוצת כלים קטנה,
טבלתי במי סבון והכנסתי לסיר. לאחר שהמים חזרו לבעבע הוצאתי
את כל הכלים וייבשתי.
האם בכך הוגעלו הכלים הבשריים, או שבגלל שצברתי הרבה כלים
בשיר (בהדרגה) לפני שהוצאתי הכל, יש בעיה?

ג. לאחר מכן שפכתי המים ומלאתי הסיר (כאמור, בשרי, לא בן
יומו, גדול) בכשלישו מים רותחים שוב, וחזרתי
על התהליך הנ"ל עם הסכום החלבי (כולל טבילת מי סבון). ההנחה
שלי היתה שכיון שהסיר נקי, ולא בן יומו, אפשר להגעיל בו סכו"ם חלבי.
האם טעיתי, והאם יש להגעיל מחדש את כל הסכו"ם החלבי?

ד. לאחר הסרת הסיר הנ"ל מהאש, הנחתיו בטעות על השיש
החלבי שבו היתה רטיבות. את השיש הכשרתי לפי שיטת הגר"ע יוסף,

אולם האם הסיר נטרף (השיש החלבי לא "התחלב" בחלב חם מזה
זמן רב)?

בתודה, ויהי"ר שנינצל מטעויות בעתיד.

 

 

 

 

תשובה

א. מכיון שניתן להגעיל את הכלים דינם כדין דבר שיש לו מתירין
והכלים אינם בטלים ברוב (יו"ד קב, ג).
ב. אין בכך בעיה. כמו"כ אי"צ להכניס את הסכו"ם למי סבון.
אלא להגעילו כשאינו בן יומו. (אולם כיון שרוב הסכו"ם אינו בולע
בכלי ראשון אין לכך משמעות בדיעבד).
ג. אי"צ להגעיל את הסיר ולא את הסכו"ם.
ד. הסיר לא נטרף אא"כ היה על השיש חלב רותח.

 

הרב יעקב אריאל |