מניעת היריון

שאלה

 

בשעה טובה נולד לנו ילד שלישי, ועדיין בננו הבכור אינו בן שלוש. ברוך השם!!

יש לנו שאלה לגבי מניעת היריון. מבחינה אמונית קשה לנו עם השאלה, כי ברור לנו שהקב"ה מתכנן הכול ושום דבר לא קורה במקרה. בכל זאת אנו מרגישים שכדי שיהיה לנו כוח בהמשך להמשיך לגדל משפחה גדולה וטובה, אנו זקוקים ל'הפסקה' של שנה-שנתיים לפחות, כדי לאגור כוחות ולתת את היחס הנצרך לכל ילד במשפחה. רצינו לדעת מה דעת תורה במקרה זה; ואם מותרת ההפסקה, באיזו דרך הכי מומלץ לעשותה?  

תשובה

 

מניעת היריון היא שאלה ראויה ולגיטימית. אומנם אין דרכי לתת מענה לשאלה כזו בלא הכרות אישית, והנכון הוא לברר את הדברים עם מורה הוראה, אבל אכתוב כמה קווים מנחים.

 

התורה וחז"ל מלמדים אותנו לאזן בין מצוות וערכים שונים. לדוגמה, עלינו לאזן  בין החובה להגות בתורה כל העת, לבין ההשקעה במשפחה ובעבודה. כמו כן תפילה היא מצווה חשובה וחסידים ראשונים היו שוהים בה, אבל פעמים שאדם נצרך לדעת להתפלל גם תפילה קצרה. שותפות עם הקב"ה בקיום העולם, ביצירת החיים, היא אחת הזכויות הנפלאות שהקב"ה נותן לנו לעסוק בה בעולם, ויחד עם זאת חובה עלינו לשים לב לכוחות הנפשיים, לכוחות הפיזיים, ליכולות ולצרכים. יש לפלס דרך בין האמונה שעלינו לשים מבטחנו בה' הזן ומפרנס לכל, לבין תחושות של צורך בהפסקה, שיש להם מקום. הקב"ה מבקש מאיתנו ואולי אף דורש, לתת לתחושות אלו את המענה הנדרש להם. כאשר אכן זוג נצרך למנוע הריון, וכך פסק לו מורה הוראה, עליו לעשות זאת מתוך שמחה ואמונה. מתוך שמחה בדרך שהוא הולך בה - ולא מתוך ייסורי מצפון, ומתוך אמונה - כי עבודת ה' שלנו באה לידי ביטוי בראיית מכלול הדברים וביכולת לאזן ביניהם.

 הפוסקים בתשובותיהם במהלך הדורות דנו רבות בשאלה זו. ואכן, כאמור בתחילת הדברים, מניעת היריון אינה מילה מגונה. מניעת היריון אינה דבר הנעשה בדיעבד, יש לא מעט מקרים שבהם זהו הדבר הנצרך והנכון לעשותו. אומנם אין ספק כי אנו צריכים לא אחת להלחם כנגד רוחות שונות שנושבות גם בקרב מחננו, סדרי עדיפויות מוטעים ועוד, אבל אין זה אומר שאין מקרים שבהם נכון ואף מתחייב למנוע היריון.

לא אתן כאן פסיקה פרטנית, לא רק כי סייגתי עצמי ממענה להיתר מניעה בדרך זו, אלא בעיקר כי המענה בנושא זה שונה מזוג לזוג. אומנם במקרים רבים כשניתן היתר משך זמן המניעה הרצוי  זהה ואופן המניעה המבוקש דומה, אבל סיבת ההיתר למניעה שונה. יש זוג שצריך לעודדו למניעה למען החיזוק הגופני, ויש זוג שיש לעודדו, למען ההתחזקות נפשית,  יש זוג שצריך להבהיר לו כי נכון למנוע ואין להתייסר בייסורי מצפון, ועוד.

נוסיף שנכון לבחון את הצורך במניעה לאחר פרקי זמן מן הלידה, שכן אין דומות התחושות הפיזיות וההרגשה הנפשית, חודש לאחר הלידה, לתחושות והרגשות, חצי שנה לאחר הלידה.

לגבי דרכי המניעה, התקן או גלולות, יש תשובות רבות בנושא זה, וגם כאן הדבר משתנה בין אישה לאישה, ותלוי בשאלות שונות, כגון האם היא מניקה הנקה מלאה.

ניתן למצוא את התשובות באתר האינטרנט של מכון פוע"ה.   

 

 

הרב אודי רט |