משפט התורה

סעיף פיצויים מוסכמים (ב)

הרב הלל גפן
בהמשך למאמר הקודם בו דובר על ההבדל בין קנס סביר לבין קנס מוגזם, נדון בגבולות החיוב הסביר כמו מניעת רווח או ריבית ובמקרים מיוחדים.

קניין ומעשה קניין

הרב אהרון פלדמן
במאמר נדון במושגים המשפטיים - קניין וחיוב, מה ההגדרות שלהם ומה ההשלכה למעשה? כיצד חל מעשה קניין ומה תפקידו?ומדוע בכלל יש צורך בו?

נתינת כל מתנותיו לעני אחד ולכהן אחד

הרב זאב שמע
האם מותר לתת את כל הצדקה ובפרט תרומות ומעשרות רק לאדם אחד? ישנה מחלוקת האם עדיף לחלק את כספי הצדקה שאדם נותן בין כמה עניים, או שעדיף להתרכז בצרכיו של עני אחד?

האם רשאי נבחר ציבור להתפטר מתפקידו?

הרב אבישי בן דוד
כל נבחר ציבור רשאי להתפטר , אפילו נשיא המדינה. האם לפי התורה רשאי נבחר ציבור להתפטר מתפקידו? ומי היו "המתפטרים הראשונים בתנ"ך?

'מידת סדום', מוסר והלכה

הרב אריאל בראלי
מידת סדום מוזכרת לראשונה במסכת אבות ופירושה היא ההקפדה היתרה על הרכוש. אדם שאינו מאפשר שימוש כאשר אין בכך הפסד. באילו מקרים ניתן לכפות על אדם לוותר?

יישום ענישת התורה בחוק הפלילי

הרב שלמה אישון
מערכת הענישה בתורה אינה מתייחסת לכל החוקים במדינה מודרנית, וכדי לממש אותה יש תנאים רבים כגון שני עדים, התראה וכו'. לאור זאת האם ניתן ליישם בדיני משפט את דני התורה? האם מטרת הענישה במשפט הפלילי זהה למטרת הענישה בתורה?

כל ישראל ערבין זה בזה – וגם נשים?

הרב דוד בן זזון
אחת השאלות המעשיות העולה לדיון מחודש בדורנו היא האם נשים יכולות להוציא גברים ידי חובתם במצוות שחל חיוב על גברים לקיימן וגם נשים רוצות לקיימן. שאלות אלו קשורות בהבנת דין 'ערבות' ומשמעותו ההלכתית: האם גם על נשים חל דין זה, והאם גם להן אחריות למנוע אחרים מעוון?

הגשת תלונה במשטרה על הטרדות

הרב אריה כץ
מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית מעודדים הגשת תלונה במשטרה כנגד התוקף, למטרת מצוי הדין עימו וכדי שלא יפגע באנשים נוספים. האם מי שמגיש תלונה במטרה על תקיפה כזו הוא בגדר 'מוסר'?

כלב רע

הרב יצחק גרינבלט
במקומות שונים נוהגים בעלי הכלבים לשחרר את הכלבים לשוטט וכאשר הם נטענים שהכלב מפריע לאחרים הם טוענים שהוא לא עושה כלום, האם יש ממש בטענות בעלי הכלבים?

מעמדה של חברה לעניין דיני ממונות

הרב אלעזר גולדשטיין והרב עדו רכניץ
חברה בע"מ הינה גוף כלכלי שהתפתח במאתיים השנים האחרונות והשפיע רבות על הכלכלה העולמית. חברה היא סוג של תאגיד, כמו גם אגודה שיתופית, עמותה וגופים נוספים. במסגרת זו נעסוק בחברות בע"מ.

הפסקת השכירות

הרב אהרון פלדמן
בפרק זה נדון במקרה שבו המשכיר או השוכר רוצים להפסיק את הסכם השכירות שביניהם. נתמקד בשני נושאים: הראשון – האם השוכר והמשכיר יכולים לסיים את השכירות באופן חד-צדדי? השני –במקרה שהצדדים הסכימו שהשכירות תסתיים לפני הזמן, האם הם יכולים לחזור בהם מהסכמתם?

סעיף פיצויים מוסכמים בחוזה

הרב הלל גפן
כמעט כל חוזה כולל בתוכו סעיף המטיל קנס על הצד המפר את החוזה. מטרת הקנס היא להרתיע את הצדדים מפני הפרת החוזה או מקצתו. קנסות אלו יש בהם לעתים בעיה הלכתית של 'אסמכתא', כיוון שזו התחייבות מותנית, והכלל הוא 'כל דאי לא קני'.

דייר בבית מגורים – שותף או נהנה?

הרב אריאל בראלי
האם רוב הדיירים יכולים לכפות על המיעוט הוצאות על דברים שאין בהם הנאה אבל יש בהם משום 'אזרחות טובה'? לדוגמה, העירייה מעודדת הקמת פחים מוטמנים בכל בניין, והיא דורשת מוועד הבית השתתפות מסוימת; האם ניתן להכריח את כולם לשלם על כך?

מעמד 'חוקי המגן' של העבודה על פי ההלכה

הרב ד"ר איתמר ורהפטיג והרב עדו רכניץ
דיני עבודה חריגים בנוף המשפטי בכך שהם זוכים להתערבות רבה מאוד של החוק. אחד המאפיינים הייחודיים של דיני עבודה בישראל הוא שהעובד אינו יכול לוותר על זכות המגיעה לו על פי חוק. בנוגע לחלק מהזכויות הדבר מופיע בחוק עצמו, ובנוגע לשאר הזכויות הדבר מתבסס על החלטת בית המשפט העליון. נעסוק במאמר בעמדת ההלכה לגבי…

מעמדו ההלכתי של שופט

הרב אריאל בראלי
פנייה לערכאות מוגדרת כדבר איסור, וממילא מנהג או קבלת הציבור אינם יכולים להתיר את האיסור. בשל כך גם אם תהיה הסכמה בין בעלי דין על פנייה לערכאות, אין לה תוקף.

מינוי מלך – מינוי אלוקי או דמוקרטי

הרב עדו רכניץ
מה היה מקור סמכותם של המלכים שנמשחו למלוך – האם מקור הסמכות הוא אלוקי בלבד, ומרגע המשיחה הם נחשבו למלכים על פי ההלכה אף שהעם לא ידע על כך; או שמא המינוי בפועל נעשה על ידי העם

חזרה מסיכום בעל פה בקבלה לעבודה

הרב יובל חסיד
הביקוש למשרות בשוק העבודה גדל מיום ליום עקב הגידול בכוח אדם ודחיית גיל הפרישה. מה קורה במצב שבו מעביד מסכם בעל-פה עם מועמד את קבלתו לעבודה, אך לאחר זמן חוזר בו מהסיכום בעקבות מועמדים חדשים שנוספו? האם הפרה של הסכם בעל-פה גוררת בעקבותיה פיצויים למועמד הנדחה?

תשלום שכר עבודה בשיק

הרב שלמה אישון
יש לדון אפוא אם שוויו הכספי של השיק מגדיר אותו מבחינה הלכתית כ'כסף' או רק כ'שווה כסף': אם נגדיר אותו כ'כסף', יהיה ניתן לקיים באמצעותו מצוות 'ביומו תתן שכרו' אף אם לא ייפרע באותו יום. מאידך גיסא, אם נגדירו כ'שווה כסף', ייתכן ולא יהיה ניתן לשלם באמצעותו את שכרם של העובדים, אלא אם כן הם הסכימו לכך.

תשלומי נזק לדבר שאינו בר תיקון

הרב אריאל בראלי
מה היא עמדת ההלכה במקרים שאדם גורם לזולתו נזק שאין אפשרות לתקנו? האם צריך לשלם מחיר מלא או את אומדן הנזק?

האם אי ציות לחוק נחשב לאיסור הלכתי?

הרב אריאל בראלי
מי שאינו עוצר לפני מעבר חציה, ומי שעוקף רכב אחר בצורה המסכנת, או שנוהג ברכב ללא רישיון, כל אלו בכלל רודף ואף אם אין כוונתו לסכן הוי בכלל רודף. ובכלל, אם מעמיד את רכבו בצורה המסכנת את הולכי הרגל עובר על איסור 'לא תשים דמים בביתך' או בכל מכשול שיש בו סכנת נפשות. יש לברר לגבי אותם חוקים שאינם קשורי…
הקודם   1    2    3    4    הבא