המצוות התלויות בארץ - כללי
פרשת תזריע מצורע - צרעת הבית – הזדמנות לקשר עם ה' בארץ ישראל
על מין הצרעת המוזר מכולם, זה שמתפתח על האבני הבית הדוממות, נאמר במפורש: "ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם", כלומר המצווה נוהגת רק בארץ ישראל. במילים אחרות, זו מצווה שתלויה בקשר שבין האדם היהודי לאדמתו.נקודות במשנתו של מו"ר הרב יעקב אריאל שליט"א במצוות התלויות בארץ
במאמר זה סוקר הרב יואל פרידמן סברות מרכזיות וייחודיות ממשנתו של הרב יעקב אריאל שליט"א בעניין מצוות התלויות בארץכהנים אוכלים ובעלים מתכפרים - פרשת צו
"והקריב ממנו אחד מכל קרבן תרומה לה', לכהן הזורק את דם השלמים לא יהיה" (ויקרא ז יד)פרשת ויקרא: הקרבן ייחודי
"...כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישה לה'. קרבן ראשית תקריבו אותם לה' ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח" (ויקרא ב יא-יב)פרשת 'ויקהל פקודי' - העונג הקובע
גם בראש פרשתנו, כמו גם בארבע (!) פרשיות קודמות בספר שמות נזכרה מצוות השבת. לכאורה מצוות השבת שייכת לחלק 'אורח חיים' של התורה ואילו המצוות התלויות בארץ נמצאות ב'יורה דעה', "ולא קרב זה אל זה". ובכל זאת יש קשר בין המצוות הללו.פרשת תצווה - מצוות מנוגדות וקבלת עול
שתיית אלכוהול לשכרה איננה דבר רצוי ביהדות. אפשר לומר שהיא אפילו מתועבת. לכן כשבפורים אנחנו מצווים לשתות אנחנו עלולים להתבלבל: כיצד בכל השנה זה נחשב דבר מגונה כל כך, ואילו עכשיו, כל הפושט כוס – נותנים לו?פרשת תרומה - התרומה המרוממת
הרבה אנשים, כשרק שומעים את המילה "תרומה" מתחילים להילחץ. בסוף אולי הם נותנים, אבל אי אפשר להגיד ששמחה גדולה ממלאת את ליבם. כאן היה מקום להביא סיפורים על מצוות הצדקה, ועד כמה הכלל "צדקה תציל ממוות" עובד בשטח.פרשת וארא: הלשון החמישית
הלשון החמישית של הגאולה, למרות שהיא מבטאת את שיא הגאולה, לא נתקנה כנגדה כחובה כוס בליל הסדר. הדבר מרמז על מה שהוא למעלה מהגאולה – הטוב התמידי שה' משפיע עלינו בכל רגע. את גבולות הארץ לעניין מצוות התלויות בארץ אנו למדים גם מהגבולות המשורטטים במסכת גיטין, מה שגורם לנו לסייר הפעם באשקלון.האיסור להתנתק מחלקי ארץ ישראל
בדבר מסירת שטחי ארץ ישראל בתמורה להסכם שלום עם הגויים- האם
מותר למסור שטחים במקום שיש פקוח נפש.