המצוות התלויות בארץ

פרשת וארא: הלשון החמישית

יואל יעקובי
הלשון החמישית של הגאולה, למרות שהיא מבטאת את שיא הגאולה, לא נתקנה כנגדה כחובה כוס בליל הסדר. הדבר מרמז על מה שהוא למעלה מהגאולה – הטוב התמידי שה' משפיע עלינו בכל רגע. את גבולות הארץ לעניין מצוות התלויות בארץ אנו למדים גם מהגבולות המשורטטים במסכת גיטין, מה שגורם לנו לסייר הפעם באשקלון.

הנדסה גנטית בראי ההלכה

הרב יהודה הלוי עמיחי
כיום יש מוצרים שנוצרו בהנדסה גנטית, ויש המערערים על כשרותם, הן מדיני כלאיים, הן מנימוקים של החדרת חלקי גֵנים האסורים באכילה לתוך הדנ"א (D.N.A), והן מנימוקים של סכנה לבריאות. האם יש לאסור את השימוש במוצרים אלו?

האיסור להתנתק מחלקי ארץ ישראל

הרב יהודה הלוי עמיחי
בדבר מסירת שטחי ארץ ישראל בתמורה להסכם שלום עם הגויים- האם מותר למסור שטחים במקום שיש פקוח נפש. 

 

פרשת שמות: ארץ הגוונים המרובים

יואל יעקובי
על הפירוט המתמיה של עממי כנען בבשורת הגאולה בסנה ועל מה שאנו למדים ממנו, על ההרכבה שעשו אנשי אריח של תפוח על גבי עוזרד והקשר לכלאי אילן והיכן ממוקמת אריח?

העדפות אישיות ולאומיות בנתינת צדקה ומעשר עני

הראשל"צ הרה"ג הרב אליהו בקשי דורון שליט"א
למרות החשיבות הרוחנית וההתעלות שבמעשר שני, בשנה השלישית והשישית החיוב לתת מעשר לעני - ללמד שיש לדאוג לעני גם על חשבון השלמות הרוחנית ולו הנעלה ביותר

פרשה וארץ ויחי: שמעון ולוי - אחים, אבל שונים

יואל יעקובי
על השוני בין שמעון ללוי (הנובע מנטייה שונה שאמורה להיות מרוסנת ע"י אמצעים שונים), על הקשר לתרומות ומעשרות ועל ינבוט השדה

פרשת ויגש : הירידה למצר במצרים

יואל יעקובי
הביטוי 'ירידה' מצוי רק ביחס למצרים, אך פוסק לאחר התגלותו של ה' ליעקב בבאר שבע והבנת ההבדל בין מצרים לעמון ומואב בחיוב המעשרות בהן יסייע לנו להבין את מהותה של מצרים ואת מטרת הירידה אליה.

פרשת מקץ : מנחה בעלת משמעות

יואל יעקבי
על זמרת הארץ ששולח יעקב לשליט מצרים והינה מביעה הרבה יותר מאשר ניסיון פיוס. על היותה של ארץ ישראל זבת חלב ודבש בא לידי ביטוי במרכזי הנדל"ן הנוכחיים, בבקעת אונו ובבני ברק. והזדמנות טובה ללמוד על העיר המקראית-פלישתית-משנאית-ערבית-חרדית השוכנת בלב גוש דן

פרשת וישב : חלום הגאולה של שר המשקים

יואל יעקבי
חלום שר המשקים והקשר שלו לכלל ישראל, חג החנוכה והזיקה שלו לחקלאות, האם עבר הירדן נחשב לארץ "זבת חלב ודבש"? והחשיבות ההיסטורית-הלכתית של העיר רגב הקדומה

פרשה וארץ ויצא: מעשר - סמל הקביעות

יואל יעקובי
על יעקב אבינו שמנהיג נתינת מעשר לו ולזרעו. על העיקרון העומד מאחורי המעשר לעומת התרומה. על המחלוקת בפשר שמו של 'שום בעל בכי' שרוי בין פרשני המשנה, ועל תפקידה של בעלבק אז והיום (משמשת כעורף לחיזבאללה.)

פרשת תולדות: גבורתו של יצחק בגרר

יואל יעקובי
יצחק הוא מידת הדין והגבורה המתבטאת בכך שהוא עומד מול ה' בלבד וכלל אינו נכנס לדיון מול הפלישתים. דבר זה מלמד אותנו על היחס למצרים לנו, במישור הלאומי והפרטי. ומה מיקומה כיום של העיר גרר המקראית?

מיהו עני

הרב שמואל דוד
השנה היא שנת מעשר עני - בהגדרת 'עני' המשנה אומרת "מי שיש לו מאתים זוז, לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני..." כיצד נתרגם למציאות ימינו 'מאתיים זוז'?

פרשה וארץ חיי שרה: האב שלא יצא מהארץ

יואל יעקובי
על יצחק אבינו שהוא האב היחידי שלא יצא מעולם מגבולות הארץ ומייצג את מידת הדין. הקשר לברייתא האומרת שגוי המוכר פירות ואומר שהם אסורים הלכתית והאם עזקה המוזכרת היא העיר בשפלת יהודה או כינוי לפרדס שמור.

פרשה וארץ וירא

יואל יעקובי
ה' מיידע את אברהם בנוגע להפיכתה של סדום. הסיבות לשיתוף זה בתורה וברש"י שונות, אך בעצם משלימות.על הקשר של השפעת פגיעת החברה בעולם לתופעות אקולוגיות בים המלח, וביקור בחורבותיה של צוער, השריד האחרון מערי הכיכר, וביעור תמרים

נותנים מעשר שני

מערכת למעשה
שנת תשע"ח היא שנת מעשר עני, מכון התורה והארץ ומקימי יוצאים במבצע - מוציאים את העניים ממעגל העוני

פרשה וארץ לך לך

יואל יעקובי
שינוי שמו של אברם לאברהם מייצג שינוי במעמדו. הוא הופך להיות אביהם של הגרים ובכך מאפשר להם גם לקרוא פרשת מקרא ביכורים לדעת ר' יהודה. המשנה אמנם חולקת על כך, אך יש בדבר ללמדנו על שני צדדים בשייכותם של הגרים לעם ישראל.

מידע יישומי תשרי-כסלו

הרב נתנאל אוירבך
שנת מעשר עני בפתח - מה זה אומר לנו מבחינת מעשית? מחבר המאמר מסביר את עניין תרו"מ ואח"כ מפרט: מה מותר לעשות בגינה ומה לעשות עם ארבעת המינים לאחר החג

השתלשלות בהגדרות אילן וירק מספרות התנאים ועד פוסקי המאה השבע עשרה

הרב יואל פרידמן
ירק או אילן? ההגדרה נצרכת להלכה לצורך סיווג נושאים כמו ברכות, כלאים וערלה הרב סוקר במאמר את השתלשלות ההגדרות, הדיונים וההשלכות לאורך השנים

פרשת 'ניצבים' - ראש השנה לטבע המתעלה

יואל יעקובי
אחד בניסן ואחד בתשרי מבטאים שני כיוונים ביהדות: האחד תיקון על טבעי והשני תיקון בתוך הטבע. בראש השנה אנו נדרשים לבדוק ולהיבדק האם אכן התקדמנו וקידמנו או שנעשינו שקועים בתוך העולם הטבעי, האלילי, כזה שאינו מסוגל לשאוף למשהו טוב יותר. בכניסתנו לשנת מעשר שני נבקר באלוני ממרא, היא אילת, הגבול הדרומי שממנו…

פרשת כי תבוא: ביעור ווידוי מעשרות ומצוות שבין אדם למקום ולחברו

יואל יעקובי
על הטעות בעניין מצוות שבין אדם לחברו, על ביעור ווידוי מעשרות, על האתרוג מקיסריה וגם - שלוש הלכות על העיר הנפלאה הזו
הקודם   1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38    39    40    41    42    43    44    45    46    47    הבא